@article{oai:our.repo.nii.ac.jp:02012128, author = {青柳, かおり and Aoyagi, Kaori}, issue = {2}, journal = {大分大学教育学部研究紀要}, month = {Mar}, note = {17 世紀後半以降のイギリス領アメリカ植民地,特に南部や西インド諸島ではタバコ・砂糖プランテーションで労働させるため,アフリカ系の奴隷が大量に輸入されるようになった。各植民地において奴隷制が確立されるとともに,奴隷統治に関する法律が制定された。一方,18 世紀初頭から,イングランド国教会の布教組織「海外福音伝道協会」がアメリカ植民地の異教徒への布教活動を開始し,奴隷への教育も行われた。しかし,その活動には主人からの反対が強く,奴隷に読み書きを教えることを法律で禁止する植民地もあったと言われている。これまで,日本や海外において奴隷法について詳細な研究はあまりなされていないが,本稿では様々な植民地の奴隷法について法令集を用いて調査し,一般的な奴隷への刑罰や禁止事項および,キリスト教教育に関わる条項を考察したい。まず,奴隷制が発達していたバルバドス,ジャマイカ,サウスカロライナ,ジョージアにおける主要な奴隷法を取り上げる。, In the Seventeenth and Eighteenth centuries, slave acts were enacted in each British American colony. In this paper, the acts for governing slaves in colonies of Barbados, Jamaica, South Carolina, and Georgia were examined. Slaves were severely ordered and governed by slave law. They could not go out of their plantation without tickets from their master or mistress. As running away was prohibited, any slaves against slave law were physically punished. In case of attempting rebellion, they shall be given sentence of death. In the slave law in Jamaica and South Carolina, it is declared that baptism does not alter the condition of slavery. Although some slaves were instructed in the Christian religion and converted, baptism of slaves does not exempt them from bondage. Moreover, South Carolina's slave act in 1740 prohibited anyone from teaching his slaves to write, and Georgian slave act in 1770 outlawed the teaching of slaves to write and read writing.}, pages = {213--225}, title = {イギリス領アメリカ植民地における奴隷法(1)}, volume = {40}, year = {2019}, yomi = {アオヤギ, カオリ} }