ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 大分大学教育学部研究紀要
  3. 38巻
  4. 1号
  1. 部局別インデックス
  2. 教育学部・教育学研究科

地域愛着の醸成を目指した環境教育プログラムの開発と実践 : 生物多様性への気づきと感動体験を通じて

https://doi.org/10.51073/15688
https://doi.org/10.51073/15688
f331466a-eb99-4f93-9b6a-e7c6830bc8f5
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyouiku_kiyou38-1_5.pdf kyouiku_kiyou38-1_5.pdf
Item type デフォルトアイテムタイプ(フル)(1)
公開日 2016-12-26
タイトル
タイトル 地域愛着の醸成を目指した環境教育プログラムの開発と実践 : 生物多様性への気づきと感動体験を通じて
言語 ja
タイトル
タイトル Development and Practice of an Environmental Education Program for Generating Place Attachment : Through an Impressive Experience and Awareness in Biodiversity
言語 en
作成者 永野, 昌博

× 永野, 昌博

ja 永野, 昌博

ja-Kana ナガノ, マサヒロ

en Nagano, Masahiro

Search repository
北里, 秋穂

× 北里, 秋穂

ja 北里, 秋穂

ja-Kana キタザト, アキホ

en Kitazato, Akiho

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
言語 ja
主題 環境教育
主題
言語 ja
主題 生物多様性教育
主題
言語 ja
主題 自然体験
主題
言語 ja
主題 地域愛着
主題
言語 ja
主題 両生類
主題
言語 en
主題 Environmental Education
主題
言語 en
主題 Biodiversity Education
主題
言語 en
主題 Nature Experience
主題
言語 en
主題 Place Attachment
主題
言語 en
主題 Amphibians
内容記述
内容記述 子どもたちの地域への愛着を育むためには、地域の自然や生物多様性を感じ・学ぶことが重要とされている。しかしながら、そのような実践例は少ない。そこで、本研究は地域の生物多様性への気付きと感動体験から地域愛着の醸成へと繋げていく環境教育プログラムを実践的に開発することを目的とした。大分市立判田小学校の児童約60名を対象に地域の両生類の多様性を感じ・学ぶための両生類の同定講座、採集・体験活動、成果発表会を実施した。また、その事前と事後に本プログラムの教育的効果を測定するためのアンケート調査を行った。結果、児童たちは多様な両生類との出会いや、その背景にある豊かな自然に触れたことで、地域の生き物や自然に対して興味関心が高まり、同時に、地域への興味関心も高まった。これらのことから、本プログラムは児童たちの地域愛着の醸成に有効と考えられた。
言語 ja
内容記述
内容記述 As a method for children to generate place attachment, experiencing nature and learning about the biodiversity of the region are important.However, there are few such opportunities in practice. Therefore, we aimed to develop an environmental education program that wil lead from nurturing of place attachment. We conducted a lecture and nature experience activities on the theme of the diversity of amphibians for about 60 primary schoolchildren. In addition, in order to measure the before and after this program. As a result, children learned the identification methods of amphibians; further, children encounterd a variety of amphibians and were able to collect these. Through the impressive experience and the awareness of the biodiversity of the region, the children's interest in local nature and creatures increased. At the same time, the children are presumed to have also developed a growing interest in the whole region. Accordingly, this environmental education program was considered to be effective in generating place attachment among children.
言語 en
出版者
出版者 大分大学教育学部
言語 ja
日付
日付 2016-09-01
日付タイプ Issued
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
識別子
識別子 http://hdl.handle.net/10559/15688
識別子タイプ HDL
識別子
識別子 https://doi.org/10.51073/15688
識別子タイプ DOI
ID登録
ID登録 10.51073/15688
ID登録タイプ JaLC
関連情報
識別子タイプ NCID
関連識別子 AA12760506
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24240680
収録物名
収録物名 大分大学教育学部研究紀要
言語 ja
巻
巻 38
号
号 1
開始ページ
開始ページ 59
終了ページ
終了ページ 74
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-03-05 02:32:32.725504
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3