Item type |
デフォルトアイテムタイプ(フル)(1) |
公開日 |
2017-09-29 |
タイトル |
|
|
タイトル |
緑色をテーマとした科学教材の開発 : 青と黄色の混色との比較 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Design of Scientific Teaching Materials with the Theme of Green : Comparison of Blue and Yellow Color Mixture |
|
言語 |
en |
作成者 |
都甲, 由紀子
大石, 梨加
西口, 宏泰
青木, 正明
小川, 康
藤井, 弘也
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
緑色 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
青 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
黄色 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
混色 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
色測定 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
科学教材 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
探究的な学習 |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
Green |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
Blue |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
Yellow |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
Color mixture |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
Color measurement |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
Scientific teaching materials |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
Inquiry learning |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
緑色をテーマとした科学教材を開発するための基礎資料として,緑色一色の絵の具と,青と黄色の絵の具を混合したものの反射スペクトルを測定したところ,共に500〜520nm に極大が現れ,緑色に見えることを確認した。緑の染料で染色した布と青と黄色で重ねて染色した布も測色した。単色と混色の対比を利用した教育実践を行ない,緑色をテーマにすることで生物学,化学,物理学,地学に通じる探究的な学習の科学教材となることが示された。 |
|
言語 |
ja |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
Measurements were made of the reflection spectrum of a green single color paint and of a mixture of blue and yellow paint as basic information for the design of scientific teaching material with the theme of green color. They resulted in a maximum appearance at 500 to 520nm and appeared to be green. Cloth dyed with green dye and cloth dyed blue and yellow were also measured. Carrying out educational practice using the contrast of single color with mixed color, it was shown that the theme of “green" will afford science teaching material for inquiry learning leading to the study of biology, chemistry, physics and geography. |
|
言語 |
en |
出版者 |
|
|
出版者 |
大分大学教育学部 |
|
言語 |
ja |
日付 |
|
|
日付 |
2017-09-01 |
|
日付タイプ |
Issued |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
識別子 |
|
|
識別子 |
http://hdl.handle.net/10559/15891 |
|
識別子タイプ |
HDL |
識別子 |
|
|
識別子 |
https://doi.org/10.51073/15891 |
|
識別子タイプ |
DOI |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.51073/15891 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
関連情報 |
|
|
|
識別子タイプ |
NCID |
|
|
関連識別子 |
AA12760506 |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
24240680 |
収録物名 |
|
|
収録物名 |
大分大学教育学部研究紀要 |
|
言語 |
ja |
巻 |
|
|
巻 |
39 |
号 |
|
|
号 |
1 |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
77 |
終了ページ |
|
|
終了ページ |
87 |