Item type |
デフォルトアイテムタイプ(フル)(1) |
公開日 |
2022-10-04 |
タイトル |
|
|
タイトル |
サスティナブル建築を題材にした高等学校美術におけるSTEAM 教材の開発 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Development of STEAM Educational Materials in High School “Art and Design I" on Sustainable Architecture |
|
言語 |
en |
作成者 |
遠藤, ももこ
竹中, 真希子
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
高等学校美術I |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
STEAM 教材 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
サスティナブル建築 |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
“Art and Design I" |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
STEAM Educational Materials |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
Sustainable Architecture |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
近年,学習の基盤となる資質・能力の育成,芸術的な感性も生かし心豊かな生活や社会的な価値を創り出す創造性など現代的な諸課題に対応して求められる資質・能力の育成において,STEAM 教育が推進されつつある。そこで,本研究では高等学校美術でのSTEAM 教育にアプローチする教材を開発した。開発した教材は美術1のデザイン分野を対象としたもので,サスティナブル建築を題材とし,教科等や領域を横断する情報の活用・統合を促す課題解決過程の設定,建築家との共同開発が特徴である。実践的検証の結果から,開発した教材の学習の効果は概ねあったと結論できる。 |
|
言語 |
ja |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
In recent years, STEAM education has been promoted to cultivate the qualities and abilities required to deal with contemporary issues, such as creativity to create a rich life and social values by utilizing artistic sensibilities, in addition to cultivating the qualities and abilities that form the foundation of learning. Therefore, in this study, we developed teaching materials that approach STEAM education in high school art classes. The teaching materials developed for the design field of “Art and Design I" are based on the theme of sustainable architecture, and feature a problem-solving process that encourages the use and integration of information across subjects and disciplines, and were developed in collaboration with an architect. From the results of the practical validation, it can be concluded that the learning of the developed teaching materials was generally effective. |
|
言語 |
en |
出版者 |
|
|
出版者 |
大分大学教育学部 |
|
言語 |
ja |
日付 |
|
|
日付 |
2022-09-01 |
|
日付タイプ |
Issued |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
識別子 |
|
|
識別子 |
http://hdl.handle.net/10559/17060 |
|
識別子タイプ |
HDL |
識別子 |
|
|
識別子 |
https://doi.org/10.51073/17060 |
|
識別子タイプ |
DOI |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.51073/17060 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
関連情報 |
|
|
|
識別子タイプ |
NCID |
|
|
関連識別子 |
AA12760506 |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
24240680 |
収録物名 |
|
|
収録物名 |
大分大学教育学部研究紀要 |
|
言語 |
ja |
巻 |
|
|
巻 |
44 |
号 |
|
|
号 |
1 |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
129 |
終了ページ |
|
|
終了ページ |
143 |