WEKO3
アイテム
「小学校外国語」導入の経緯を概観して
https://doi.org/10.51073/17245
https://doi.org/10.51073/172457ba291eb-e2a9-4c71-9f3f-cb02ad0a6c7e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | デフォルトアイテムタイプ(フル)(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-09-25 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Behind the Introduction of Foreign Language Education in Japanese Elementary Schools | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 「小学校外国語」導入の経緯を概観して | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
作成者 |
大谷, 由布子
× 大谷, 由布子
|
|||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||
主題 | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題 | Foreign Language Education | |||||||||||
主題 | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題 | Foreign Language Activities | |||||||||||
主題 | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題 | English at Elementary Schools | |||||||||||
主題 | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題 | Courses of Study | |||||||||||
主題 | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題 | 小学校外国語 | |||||||||||
主題 | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題 | 外国語活動 | |||||||||||
主題 | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題 | 小学校英語 | |||||||||||
主題 | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題 | 学習指導要領 | |||||||||||
内容記述 | ||||||||||||
内容記述 | The official implementation of an elementary school course called “Gaikokugo" marked an important milestone in the history of Japanese education. Behind this decision had been the demand for adequate English proficiency among Japanese nationals in the global society. However, the debate over the revision of the content and timing of the start of English language education in Japan did not proceed easily, and there were considerable ideological conflicts over early English language policy. This paper, therefore, overviews the history of foreign language introduction in Japanese elementary schools and discusses how social, political, and ideological factors have contributed to this decision. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
内容記述 | ||||||||||||
内容記述 | 日本の教育史において,公立小学校での「外国語」導入は重要な節目となったが,この決定にいたるまでの道のりは平坦ではなかった。1980 年代以降,国際社会で活躍するための十分な英語力の涵養が求められるようになったことを背景に,日本でも英語教育の開始時期を見直す議論が始まったが,社会的な要因や政治・経済的要因等が複雑に関係し,英語教育政策をめぐってイデオロギーの対立が見られた。そこで本稿では,日本の小学校における外国語導入に至った経緯について,近年の学習指導要領や中央教育審議会の議事録,その他関連する政府の公文書等に基づき概観する。 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 大分大学教育学部 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
日付 | ||||||||||||
日付 | 2023-09-01 | |||||||||||
日付タイプ | Issued | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | eng | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
識別子 | ||||||||||||
識別子 | http://hdl.handle.net/10559/17245 | |||||||||||
識別子タイプ | HDL | |||||||||||
識別子 | ||||||||||||
識別子 | https://doi.org/10.51073/17245 | |||||||||||
識別子タイプ | DOI | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.51073/17245 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
関連情報 | ||||||||||||
識別子タイプ | NCID | |||||||||||
関連識別子 | AA12760506 | |||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 24240680 | |||||||||||
収録物名 | ||||||||||||
収録物名 | 大分大学教育学部研究紀要 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
巻 | ||||||||||||
巻 | 45 | |||||||||||
号 | ||||||||||||
号 | 1 | |||||||||||
開始ページ | ||||||||||||
開始ページ | 13 | |||||||||||
終了ページ | ||||||||||||
終了ページ | 23 |