ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 大分大学教育学部研究紀要
  3. 45巻
  4. 1号
  1. 部局別インデックス
  2. 教育学部・教育学研究科

特別活動の教師ネットワークに関する調査可能性を探る : 方法論の検討と試行的調査を通じて

https://doi.org/10.51073/17247
https://doi.org/10.51073/17247
98803fa4-3ac9-496e-8c4a-69ae51d40cbe
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyouiku_kiyou45-1_4.pdf kyouiku_kiyou45-1_4.pdf
Item type デフォルトアイテムタイプ(フル)(1)
公開日 2023-09-25
タイトル
タイトル 特別活動の教師ネットワークに関する調査可能性を探る : 方法論の検討と試行的調査を通じて
言語 ja
タイトル
タイトル Research Potential on Teacher Networks in Extracurricular Activities (Tokubetsu Katsudo) : Methodological Considerations and a Trial Survey
言語 en
作成者 長谷川, 祐介

× 長谷川, 祐介

ja 長谷川, 祐介

ja-Kana ハセガワ, ユウスケ

en Hasagawa, Yusuke

Search repository
藤村, 晃成

× 藤村, 晃成

ja 藤村, 晃成

ja-Kana フジムラ, コウセイ

en Fujimura, Kosei

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
言語 ja
主題 教師
主題
言語 ja
主題 ネットワーク
主題
言語 ja
主題 社会学
主題
言語 ja
主題 特別活動
主題
言語 en
主題 Teacher
主題
言語 en
主題 Network
主題
言語 en
主題 Sociology
主題
言語 en
主題 Extracurricular Activities (Tokubetsu Katsudo)
内容記述
内容記述 今日,教師の実践力形成が模索されている。その中で,特別活動に熱心に取り組んでいる教師たちは学校外でさまざまな教師同士のネットワークを形成している。本研究は,これまで教育研究ではあまり着目されてこなかった教師ネットワークに関する調査の可能性を明らかにするために,社会学を中心に展開されてきた社会的ネットワーク研究の方法論の検討と,インフォーマルな学級づくりに関する研究会参加者を対象にした試行的なインタビュー調査を行った。研究倫理上の課題を踏まえた教師ネットワークに関する調査可能性を考察した上で,今後の調査分析において着目すべき点として「ネットワークにおける中心性」「学校外と学校内をつなぐリンク」について提示した。
言語 ja
内容記述
内容記述 Today, the formation of the practical skills of teachers is being sought. In this context, teachers who are interested in extracurricular activities (Tokubetsu Katsudo) have formed various networks outside of schools in Japan. To elucidate research potential on teacher networks, which has received less attention from educational research, the current study examined the methodology of social network research, which has been developed mainly in sociology. The study then conducted a trial interview survey of participants in a study group on informal classroom development. This study discusses the research possibilities regarding of teacher networks in light of research ethical issues. Furthermore, this paper presents “centrality in networks" and “links between outside and inside schools" as points to focus on in future research analysis.
言語 en
出版者
出版者 大分大学教育学部
言語 ja
日付
日付 2023-09-01
日付タイプ Issued
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
識別子
識別子 http://hdl.handle.net/10559/17247
識別子タイプ HDL
識別子
識別子 https://doi.org/10.51073/17247
識別子タイプ DOI
ID登録
ID登録 10.51073/17247
ID登録タイプ JaLC
関連情報
識別子タイプ NCID
関連識別子 AA12760506
収録物識別子
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 24240680
収録物名
収録物名 大分大学教育学部研究紀要
言語 ja
巻
巻 45
号
号 1
開始ページ
開始ページ 37
終了ページ
終了ページ 48
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-03-05 06:00:07.380545
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3