Item type |
デフォルトアイテムタイプ(フル)(1) |
公開日 |
2023-09-25 |
タイトル |
|
|
タイトル |
教師に「インタビュー」の指導はどこまで可能なのか : 教授すべき知識と育てるべき能力の検討 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Is It Possible for Teachers to Teach "Interviews"? : Examination of Knowledge to Be Taught and Ability to Be Developed |
|
言語 |
en |
作成者 |
釘宮, 里枝
花坂, 歩
岩崎, 朋美
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
聞くこと |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
インタビュー |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
ホットシーティング |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
外部人材の活用 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
教師教育 |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
listening |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
interviews |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
hot-seating |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
utilization of external human resources |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
teacher education |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
「話すこと・聞くこと」の特徴は状況依存性の強さである。基礎的なスキルの習得に加え,場への適応力を育てなければならない。「学校」という閉じられた空間で生活している教師にとって,学校外の状況性を想定した授業を教室内で具現化することは難しい。本実践では実社会で活躍するプロのリポーターを招聘し,生徒を相手にしたインタビューを実演してもらった。本実践によって,教えるべき知識・技能の再確認ができたとともに,状況依存性への対応は一般の国語科教師が単独で行うには困難であることが実感として確かめられた。今後,現場においては外部人材の活用を積極的に進めるとともに,教育委員会や教員養成大学においては「話すこと・聞くこと」の実践力を高めるコンテンツを教師及び教職志望者に提供していくべきである。 |
|
言語 |
ja |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
“Speaking / Listening"is a language act that strongly depends on the situation. Teachers must develop the ability to adapt to the situation as well as basic communication skills. It is difficult for teachers to develop skills that can be used in society. This is because teachers live in a closed space called "school". Teachers know too little outside of school. In this practice, we invited a professional reporter who is active in society and asked her to demonstrate the interviews with the students. Through this practice, we were able to reconfirm the "knowledge and skills that should be taught" and realized that it is difficult for the average Japanese language teacher to develop the ability to adapt to the situation on his own. In the future, teachers should actively promote the use of external human resources. At the same time, boards of education and universities that train teachers should provide teachers and students with content that enhances their practical ability to speak and listen. |
|
言語 |
en |
出版者 |
|
|
出版者 |
大分大学教育学部 |
|
言語 |
ja |
日付 |
|
|
日付 |
2023-09-01 |
|
日付タイプ |
Issued |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
識別子 |
|
|
識別子 |
http://hdl.handle.net/10559/17248 |
|
識別子タイプ |
HDL |
識別子 |
|
|
識別子 |
https://doi.org/10.51073/17248 |
|
識別子タイプ |
DOI |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.51073/17248 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
関連情報 |
|
|
|
識別子タイプ |
NCID |
|
|
関連識別子 |
AA12760506 |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
24240680 |
収録物名 |
|
|
収録物名 |
大分大学教育学部研究紀要 |
|
言語 |
ja |
巻 |
|
|
巻 |
45 |
号 |
|
|
号 |
1 |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
49 |
終了ページ |
|
|
終了ページ |
59 |