ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 大分大学教育学部研究紀要
  3. 45巻
  4. 1号
  1. 部局別インデックス
  2. 教育学部・教育学研究科

教師に「インタビュー」の指導はどこまで可能なのか : 教授すべき知識と育てるべき能力の検討

https://doi.org/10.51073/17248
https://doi.org/10.51073/17248
aca3c2cb-2d23-4f41-9f05-b22b4390f35f
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyouiku_kiyou45-1_5.pdf kyouiku_kiyou45-1_5.pdf
Item type デフォルトアイテムタイプ(フル)(1)
公開日 2023-09-25
タイトル
タイトル 教師に「インタビュー」の指導はどこまで可能なのか : 教授すべき知識と育てるべき能力の検討
言語 ja
タイトル
タイトル Is It Possible for Teachers to Teach "Interviews"? : Examination of Knowledge to Be Taught and Ability to Be Developed
言語 en
作成者 釘宮, 里枝

× 釘宮, 里枝

ja 釘宮, 里枝

ja-Kana クギミヤ, リエ

en Kugimiya, Rie

Search repository
花坂, 歩

× 花坂, 歩

ja 花坂, 歩

ja-Kana ハナサカ, アユム

en Hanasaka, Ayumu

Search repository
岩崎, 朋美

× 岩崎, 朋美

ja 岩崎, 朋美

ja-Kana イワサキ, トモミ

en Iwasaki, Tomomi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
言語 ja
主題 聞くこと
主題
言語 ja
主題 インタビュー
主題
言語 ja
主題 ホットシーティング
主題
言語 ja
主題 外部人材の活用
主題
言語 ja
主題 教師教育
主題
言語 en
主題 listening
主題
言語 en
主題 interviews
主題
言語 en
主題 hot-seating
主題
言語 en
主題 utilization of external human resources
主題
言語 en
主題 teacher education
内容記述
内容記述 「話すこと・聞くこと」の特徴は状況依存性の強さである。基礎的なスキルの習得に加え,場への適応力を育てなければならない。「学校」という閉じられた空間で生活している教師にとって,学校外の状況性を想定した授業を教室内で具現化することは難しい。本実践では実社会で活躍するプロのリポーターを招聘し,生徒を相手にしたインタビューを実演してもらった。本実践によって,教えるべき知識・技能の再確認ができたとともに,状況依存性への対応は一般の国語科教師が単独で行うには困難であることが実感として確かめられた。今後,現場においては外部人材の活用を積極的に進めるとともに,教育委員会や教員養成大学においては「話すこと・聞くこと」の実践力を高めるコンテンツを教師及び教職志望者に提供していくべきである。
言語 ja
内容記述
内容記述 “Speaking / Listening"is a language act that strongly depends on the situation. Teachers must develop the ability to adapt to the situation as well as basic communication skills. It is difficult for teachers to develop skills that can be used in society. This is because teachers live in a closed space called "school". Teachers know too little outside of school. In this practice, we invited a professional reporter who is active in society and asked her to demonstrate the interviews with the students. Through this practice, we were able to reconfirm the "knowledge and skills that should be taught" and realized that it is difficult for the average Japanese language teacher to develop the ability to adapt to the situation on his own. In the future, teachers should actively promote the use of external human resources. At the same time, boards of education and universities that train teachers should provide teachers and students with content that enhances their practical ability to speak and listen.
言語 en
出版者
出版者 大分大学教育学部
言語 ja
日付
日付 2023-09-01
日付タイプ Issued
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
識別子
識別子 http://hdl.handle.net/10559/17248
識別子タイプ HDL
識別子
識別子 https://doi.org/10.51073/17248
識別子タイプ DOI
ID登録
ID登録 10.51073/17248
ID登録タイプ JaLC
関連情報
識別子タイプ NCID
関連識別子 AA12760506
収録物識別子
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 24240680
収録物名
収録物名 大分大学教育学部研究紀要
言語 ja
巻
巻 45
号
号 1
開始ページ
開始ページ 49
終了ページ
終了ページ 59
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-03-05 06:00:12.656237
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3