ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 大分大学教育学部研究紀要
  3. 38巻
  4. 1号
  1. 部局別インデックス
  2. 教育学部・教育学研究科

教育学における分野融合研究の試論的考察 : 初任期教員のライフストーリー・インタビューを通して

https://doi.org/10.51073/15693
https://doi.org/10.51073/15693
7382e42a-adfd-4063-a2f3-272d50fddc97
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyouiku_kiyou38-1_10.pdf kyouiku_kiyou38-1_10.pdf
Item type デフォルトアイテムタイプ(フル)(1)
公開日 2016-12-26
タイトル
タイトル 教育学における分野融合研究の試論的考察 : 初任期教員のライフストーリー・インタビューを通して
言語 ja
タイトル
タイトル An Attempt at an Interdisciplinary Research Method in Pedagogy : Based on Life-Story Interviews with a Newly Adopted Teacher
言語 en
作成者 清水, 良彦

× 清水, 良彦

ja 清水, 良彦

ja-Kana シミズ, ヨシヒコ

en Shimizu, Yoshihiko

Search repository
畑中, 大路

× 畑中, 大路

ja 畑中, 大路

ja-Kana ハタナカ, タイジ

en Hatakenaka, Taiji

Search repository
金子, 研太

× 金子, 研太

ja 金子, 研太

ja-Kana カネコ, ケンタ

en Kaneko, Kenta

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
言語 ja
主題 分野融合研究
主題
言語 ja
主題 ライフストーリー
主題
言語 ja
主題 初任期教員
主題
言語 en
主題 interdisciplinary research method
主題
言語 en
主題 life-story
主題
言語 en
主題 newly adopted teacher
内容記述
内容記述 本研究は,初任期教員に対するライフストーリー・インタビューを手がかりとしながら,教育学における分野融合研究の可能性を明らかにすることを目的として行った。現在,教育学内部においても各専門分野に細分化される「たこつぼ化」(苅谷2007)が指摘されており,専門分野を超えた分野融合研究が待たれている。そこで,本研究では中学校社会科教員の初任期(1年目・2年目)の教職経験に関するライフストーリー・インタビューを分析・考察し,教育学における分野融合研究の可能性を探ることを目的として行った。その結果,「授業実践」,「多忙・多忙感」,「保護者との関係」という三つの視点とそれらと関係する諸要素を抽出することができた。これはレプコ(邦訳2013)による「学際研究プロセスの10のステップ」のステップ2「学際的アプローチの利用を正当化する」こと,及びステップ3「関連する専門分野を特定する」ものとして位置付けることができよう。
言語 ja
内容記述
内容記述 This study aims to clarify the possibility of an interdisciplinarty research method in pedagogy referring to life-story interviews with a newly adopted teacher. Recently, interdisciplinary research has become increasingly necessary because of the tendency, as has been pointed out, for the field of pedagogy to be split into specialized parts (Kariya 2007). Therefore, we conducted the life-story interviews twice in the first two years about her teaching experience with a newly adopted teacher who teaches social studies in junior high school, and analyzed her life story referring to the "10 STEPS in the interdisciplinary research process" advocated by Repko(2013). As a result, three viewpoints emerged focusing on the related elemennts: "teaching practice" , "a hectic life and a feeling of being too busy" and "the relationship with the parents". We will continue to conductinterviews with the teacher, and consider how insights concerning these three viewpoints, that have been discussed separately in each area, mayinteract beyond each field.
言語 en
出版者
出版者 大分大学教育学部
言語 ja
日付
日付 2016-09-01
日付タイプ Issued
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
識別子
識別子 http://hdl.handle.net/10559/15693
識別子タイプ HDL
識別子
識別子 https://doi.org/10.51073/15693
識別子タイプ DOI
ID登録
ID登録 10.51073/15693
ID登録タイプ JaLC
関連情報
識別子タイプ NCID
関連識別子 AA12760506
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24240680
収録物名
収録物名 大分大学教育学部研究紀要
言語 ja
巻
巻 38
号
号 1
開始ページ
開始ページ 127
終了ページ
終了ページ 139
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-03-05 02:33:00.041733
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3